Billigt nu kan bli dyrt senare

22.11.2025 kl. 17:39
Kolumnen publicerad i Vasabladet 22.11.2025.

Med jämna mellanrum kommer medborgarinitiativ, som kräver minst 50 000 underskrifter, till riksdagen. Ett av dem är ”Krääsätalous kuriin” (Sätt gränser för slit-och-slängekonomin) och den har satt fingret på ett växande problem.  Ultrasnabbmode och billiga näthandelsplatser såsom Temu och Shein har fört slit-och-slängekonomin till nya nivåer. Som det framgår i initiativet vill man försvara de finländska företagens och konsumenternas rättigheter.

Plattformarna lockar med låga priser, men de bygger på produktion utan miljöhänsyn och en affärsmodell som direkt uppmuntrar till överkonsumtion. Dessutom förlorar Finland skatteintäkter när vi handlar från de kinesiska jättarna. Enligt Finsk Handel kunde motsvarande handel i finländska butiker ha gett Finland hundratals miljoner euro – hundratals arbetstillfällen.

För våra finländska, och europeiska, affärer förvränger detta konkurrensen och det bidrar även till ökade miljöproblem. Det är inte rimligt att våra lokala företag, som följer EU:s regler för produktsäkerhet och arbetsvillkor, ska konkurrera med aktörer som står utanför samma ansvar till exempel då det gäller återvinning. Skillnaden i pris handlar inte endast om ”effektivitet” och arbetsvillkor – det handlar om olika spelregler bakom produkternas framställande.

Problemet är inte unikt för Finland utan gäller hela Europa. Det har bland annat identifierats inom EU, tullar och säkerhetskrav har nämnts i diskussionerna.

Handeln har en viktig roll i vår ekonomi. Vi behöver konsumtion för att hålla handeln levande. Julsäsongen är ytterst viktig för handeln och den har kommit i gång ordentligt nu i mitten av november då olika kampanjer lockar finländska konsumenter för att handla, speciellt via nätet. Till exempel inom hemelektronik har november de senaste åren varit en större försäljningsmånad än december.

December är ändå fortfarande detaljhandelns starkaste försäljningsmånad då tyngdpunkten för inköp övergår till den inhemska handeln och fysiska butiker. Enligt uträkningar var extra konsumtionen per hushåll i fjol för julsäsongen kring 236 euro.

Även om vi vet att många hushåll har det mycket kämpigt med vardagsekonomin är det den finländska handelns fördel att konsumenter väger in fler faktorer än prislappen. En produkt som kostar någon enstaka euro på dessa plattformar kan verka som ett fynd, men om det hamnar i soporna efter en användning, om det har tillverkats under tveksamma förhållanden gällande såväl personalens arbetsvillkor såsom kemikalieanvändning och produktframställning, och om det underminerar våra egna jobb – är produkten då verkligen billig?

Hit hör även de hälsorisker som plaggens material kan medföra för konsumenterna. Även den logistik som produkter och plagg som ska returneras medför bidrar till både utsläpp och de är en del av en bristande återvinningscykel – enligt en reportageserie i Aftonbladet hamnade många returnerade produkter på en soptipp i Sydamerika.

Black Friday infaller nästa vecka, och det kan även vara ett tillfälle att göra medvetna val. Vi kan köpa från företag som tar ansvar för miljö, arbetsvillkor och hållbara produkter. Och inse att priset vi betalar i kassan inte alltid är det verkliga priset. Billigt nu kan bli dyrt senare – för vår ekonomiska bärkraft, för arbetsmarknaden, för hälsan, för klimatet, för återvinningen, och i tur för oss alla.